NOWY Test ze specjalizacji - Blok ogólnozawodowy - jesień 2018

BLOK PODSTAWOWY
Zadanie 121.
Od 1 stycznia 2016 roku, samodzielnie ordynować lek i
zawierające określone substancje czynne, mogą pielęgniarki i
położne, które ukończyły:
A . studia  I stopnia pod warunkiem ukończenia kursu
specjalistycznego w tym zakresie,
B . studia I stopnia lub posiadające tytuł specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa,
C . studia II stopnia lub posiadające tytuł specjalisty w
dziedzinie pielęgniarstwa, pod warunkiem ukończenia
kursu specjalistycznego w tym zakresie,
D . studia II stopnia pod warunkiem ukończenia kursu
dokształcającego w tym zakresie.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011
r.:
Zadanie 122.
Pielęgniarka ma prawo odmówić wykonania zlecenia lekarskiego,
tylko wtedy, gdy jest to nie zgodne z jej:
A . sumieniem,
B . zakresem posiadanych kwalifikacji,
C . sumieniem lub z zakresem posiadanych kwalifikacji,
D . sumieniem lub aktualną wiedzą naukową w dziedziedzinie
pielęgniarstwa.
Literatura: Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011
r .
Zadanie 123.
Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej zawiera szereg sformułowań odnoszących się do cech
charekteru jakie powinna posiadać pielęgniarka / położna i są to
m.in.:
A . życzliwość, wyrozumiałość, cierpliwość,
B . życzliwość, dobroduszność, naiwność,
C . wyrozumiałość, konformizm, życzliwość,
D . cierpliwość, małostkowość, życzliwość.
Literatura: Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej
Polskiej (Uchwała nr 9 IV Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych 9.12.2003
r.)
Zadanie 124.
Prawo dostępu do dokumentacji medycznej posiada/ją:
A . pacjent i jego rodzina,
B . pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, bądź osoba przez
niego upoważniona,
C . pacjent i jego najbliższa rodzina (małżonek, rodzice i
dzieci),
D . tylko osoba upoważnio na przez pacjenta.
Literatura: Ustawa o prawach pacjenta art.26.
Zadanie 125.
Pielęgniarka, położna nie udzieliła pomocy osobie, która nagle
zasłabła na ulicy, lecz szybko oddaliła się z miejsca
zdarzenia. Zachowanie takie narażają na poniesienie
odpowiedzialności:
A . pracowniczej i karnej,
B . karnej i zawodowej,
C . pracowniczej,
D . pracowniczej, karnej i zawodowej.
Literatura: Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i
położnych.
Zadanie 126.
Normy etyki zawodowej zawarte w Kodeksie etyki zawodowej
pielęgniarki i położnej Rzeczypospolitej Polskiej mają za
zadanie:
A . służyć jedynie jako podstawa karania,
B . być bezrefleksyjnie stosowane,
C . chronić interesy zawodowe tylko pielęgniarek,
D . stać na straży bezpieczeństwa pacjenta.
Literatura: Wrońska I., Mariański J.: Etyka w pracy pielęgniarskiej. Wyd.
Czelej, Lublin 2002, s. 205.
Zadanie 127.
Komunikacja werbalna, to komunikacja za pomocą:
A . słów,
B . gestów i min,
C . wysokości tonów,
D . ubioru i innych atrybutów.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 9
Zadanie 128.
Który model komunikacji w grupie sprzyja efektywnemu
komunikowaniu się poprzez scentralizowany przepływ informacji:
A . koła,
B . gwiazdy,
C . łańcucha,
D . raka.
Literatura: Kwiatkowska A., Krajewska-Kułak E., Panek W.
(red.).Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej,
Lublin, 2003, str. 121.
Zadanie 129.
Komunikowanie pośrednie to komunikowanie:
A . za pomocą środków masowego przekazu od nadawcy do
odbiorcy ,
B . za pomocą telefonu bądź smartfonu,
C . za pomocą e - maila bądź listu,
D . nadawcy prze z inną osobę.
Literatura: Wilczek-Rużyczka E.: Komunikowanie się z chorym psychicznie.
Wyd. Czelej, Lublin 2007 s. 9
Zadanie 130.
WHO opracowało plakat „5 momentów higieny rąk”, który zawiera
informacje na temat kiedy i dlaczego należyje wykonać .
Informacje, kiedy należy wykonać 5 momentów higieny rąk,
dotyczą sytuacji:
A . przed kontaktem z pacjentem, przed kontaktem z
otoczeniem pacjenta, po kontakcie z pacjentem, po
kontakcie z otoczeniem pacjenta, przed czystą,
aseptyczną procedurą,
B . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
przed czystą, aseptyczną procedurą, po wykonaniu
czystej aseptycznej procedury, po kontakcie / narażeniu
na płyny ustrojowe,
C . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
po kontakcie z otoczeniem pacjenta, przed czystą,
aseptyczną procedurą, po kontakcie / narażeniu na płyny
ustrojowe,
D . przed kontaktem z pacjentem, po kontakcie z pacjentem,
po kontakcie z otoczeniem pacjenta, po wykonaniu
aseptycznej procedury, po kontakcie / narażeniu na płyny
ustrojowe.
Literatura: Wytyczne WHO dotyczące higieny rąk w opiece zdrowotnej -
podsumowanie” Pierwsza Światowa Inicjatywa na rzecz Bezpieczeństwa Pacjenta
„Higiena rąk to bezpieczna Opieka” WHO 2009, s. 28
Zadanie 131.
Model transformacji demograficznej zakłada, że wartości
kluczowych parametrów opisujących populację, które kształtują
jej strukturę demograficzną zmieniają się:
A . w zależności od etapu rozwoju społeczno-gospodarczego,
B . tylko w zależności od poprawy warunków  bytowania oraz
postępu w medycynie,
C . tylko w zależności od stabilizacji w ruchach
naturalnych ludności przy niskim poziomie umieralności
i rozrodczości,
D . tylko w zależności od współczynnika dzietności i
długości trwania życia.
Literatura: J. Bzdęga, A. Gębska-Kuczerowska (red.) Epidemiologia w zdrowiu
publicznym, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010, s. 116
Zadanie 132.
Zakażenie szpitalne, to zakażenie, które wystąpiło w związku z
udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w przypadku gdy choroba:
A . pozostawała w momencie udzielania świadczeń zdrowotnych
w okresie wylęgania, albo wystąpiła po udzieleniu
świadczeń zdrowotnych , w okresie nie dłuższym niż
najdłuższy okres jej wylęgania,
B . niepozostawała w momencie udzielania świadczeń
zdrowotnych w okresie wylęgania, albo wystąpiła po
udzieleniu świadczeń zdrowotnych, w okresie dłuższym
niż najdłuższy okres jej wylęgania,
C . niepozostawała w momencie udzielania świadczeń
zdrowotnych w okresie wylęgania, albo wystąpiła po
udzieleniu świadczeń zdrowotnych, w okresienie
dłuższym niż najdłuższy okres jej wylęgania,
D . pozostawała w momencie udzielania świadczeń zdrowotnych
w okresie wylęgania, albo wystąpiła po udzieleniu
świadczeń zdrowotnych, w okresie dłuższym niż
najdłuższy okres jej wylęgania.
Literatura: Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2013 roku poz. 947)
Zadanie 133.
Podstawowe wskaźniki  modelu PATH obejmują m.in. wskaźniki
efektywności(skuteczności i wydajności), do których zalicza
się:
A . średni   czas pobytu (ostry zawał, udar, pozaszpitalne
zapalenie płuc, złamanie kości udowej),
B . ciągłość opieki medycznej,
C . zakłucia personelu medycznego,
D . odsetek przyjęć po zabiegach w trybie jednodniowym m.in.
zaćmyczy artroskopii.
Literatura: Kautsch M., Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wezwania.
wyd. Wolters Kluwer Warszawa 2010, s. 38.
Zadanie 134.
Przy formułowaniu obowiązków pracowniczych, świadomość
hierarch i i zadań przypisanych danemu stanowisku, NIE odnosi się
do zasady:
A . przystosowalności,
B . należytej szczegółowości,
C . nepotyzmu,
D . doskonalenia kadr.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 292-294.
Zadanie 135.
Proces, w którym dobre lub złe wrażenie dotyczące jednego
przymiotu rzutuje na całość oceny, to:
A . efekt aureoli,
B . stereotyp,
C . nastawienie,
D . wpływ emocji.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 262.
Zadanie 136.
Kierowanie przez delegowanie uprawnień przynosi konkretne
korzyści, do których zaliczamy:
A . oszczędzanie czasu kierownika,
B . oszczędzanie czasu pracownika oraz jego lepszą
motywację,
C . rozwój przedsiębiorczości na etapie podstawowym,
D . efektywniejszą satysfakcję pracownika i przełożonego.
Literatura: pod red. Ksykiewicz-Dorota A. Zarządzanie w pielęgniarstwie
PZWL str. 87
Zadanie 137.
Czynniki wewnętrzne warunkujące szybkość adaptacji zawodowej
pielęgniarki, to:
A . osobowość, kwalifikacje zawodowe, stan fizyczny,
B . kwalifikacje zawodowe, warunki fizyczne otoczenia,
C . przejrzysta struktura organizacyjna, osobowość
przełożonego,
D . stan fizyczny, stan wyposażenia organizacji w aparaturę
medyczną.
Literatura: Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie.
Wyd. Czelej, Lublin 2014 s. 225-226.
Zadanie 138.
Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych NIE
obejmuje:
A . rozwiązywania problemów klinicznych poprzez decyzje oparte na wynikach badań,
B . uczestniczenia w konferencjach naukowych,
C . analizowania wyników publikacji naukowych,
D . samodzielnego wykonywania zleceń lekarskich.
Literatura: Gotlib J, Belowska J, Panczyk M, Dykowska G, Wójcik G.
Evidence-based Medicine i Evidence-based Nursing Practice - przegląd
polskiego piśmiennictwa naukowego. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (2):
223–227.
Zadanie 139.
Evidence - Based Medicine (EBM), uznaje się na podstawie
literatury przedmiotu, że jest to:
A . świadome, jasne i przemyślane zastosowanie najlepszego
aktualnie dowodu na podstawie analiz medycznych
czasopism anglojęzycznych,
B . nieświadome, jasne i przemyślane zastosowanie
najlepszego aktualnego dowodu w podejmowaniu decyzji
dotyczących pacjentów danego oddziału,
C . przemyślane zastosowanie eksperymentu badawczego, w
celu podjęcia jak najlepszej decyzji dotyczącej
konkretnego pacjenta,
D . świadome, jasne i przemyślane zastosowanie najlepszego
aktualnego dowodu w podejmowaniu decyzji dotyczących
konkretnego pacjenta.
Literatura: Kędra E.: Praktyka pielęgniarska oparta na faktach – wymóg czy
konieczność? „Problemy Pielęgniarstwa”, 2011, t. 19 (3); 391–395, s.392. W
polskiej literaturze przedmiotu zaproponowano już wiele definicji:
„praktyka medyczna oparta na wiarygodnych i aktualnych publikacjach”,
„medycyna oparta na dowodach”. Żadna z nich nie oddaje jednak w pełni
istoty tego, czym jest EBM (...) Literatura: Gotlib J., Belowska J.,
Panczyk M., Dykowska G., Wójcik G.: Evidence based Medicine i evidence
based nursing practise – przegląd polskiego piśmiennictwa naukowego.
„Problemy Pielęgniarstwa”, 2014;22(2) s. 224.
Zadanie 140.
Analiza zewnętrzna dokumentu NIE polega na:
A . ustaleniu czasu, warunków i okoliczności, w jakich
powstał,
B . uzupełnieniu analizy wewnętrznej,
C . okrśleniu wpływu, jaki wywarł dokument na przebieg
określonych wydarzeń,
D . dokładnym poznaniu treści dokumentu.
Literatura: Lenartowicz H., Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie.
Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2010, s.101.